Features Section Editor

2018-05-01


Features Section Editor

Partnership: The Canadian Journal of Library & Information Practice & Research is accepting applications for 1 Features Section Editor position. This is a volunteer position for a 2-year term (renewable). Reporting to the Editor-in-Chief and working in a collegial atmosphere with an editorial team, this is an unpaid position on one of Canada’s leading open access journals serving the library profession. The Features section of Partnership is an editorially-reviewed column. Its purpose is to provide an open, inclusive, and informal space for authors to share and exchange ideas, information, and works of interest to the library and information community. Features accepts a variety of publication formats including articles, essays, reports, profiles etc. The Features column is a new section to the journal and we are looking for someone with initiative who is interested in growing and developing this column and has ideas for its potential.

Duties

• Solicit manuscripts on topics of interest to the LIS profession including pursuing content from all sectors of librarianship

• Manages submissions to the Features section of the journal, including: evaluating submissions; making publishing decisions; and communicating with authors, copy and layout editors to ensure the smooth handling of each submission.

• Provide editorial guidance on submissions including assessing submission for readability, interest, and writing style.

• Develops and maintains contacts with authors and readers

• Promote the journal as needed.

Qualifications

• Knowledge of current trends and issues in library and information studies

• Ability to network and develop contacts in the LIS community

• Strong communication skills

• Previous publishing and/or editorial experience is preferred

Benefits

• This is a good role for someone who is passionate about the profession and who is interested in developing and locating content that would be relevant to library and information science community.

• The editorial team meets annually at the Ontario Library Association Super Conference. Attendance is optional and registration for all editorial team members is generously covered by the Ontario Library Association.

About the Journal

Partnership is the journal of Canada's national network of provincial and territorial library associations. The journal promotes the exchange of ideas about libraries, librarianship, and information science among practitioners across all library sectors. This is a Canadian, open access journal publishing double-blind peer-reviewed research and editorially-reviewed articles and opinion pieces.

Application and Selection Procedure Deadline for applications is June 15, 2018. Letters of application stating interest and qualifications, along with a current CV, should be sent to:

Jessica Lange, Editor-in-Chief Partnership: the Canadian Journal of Library and Information Practice and Research

Email: partnershipjournal@gmail.com

Applications will be reviewed by a committee consisting of the Editor-in-Chief and members of the editorial team.  

Rédacteur de la section « Features »

Partnership : Revue canadienne de la pratique et de la recherche en bibliothéconomie et sciences de l’information. Partnership accepte des candidatures pour un poste de rédacteur de la section « Features ». Il s'agit d'un poste bénévole pour un mandat de 2 ans (renouvelable). Dans ce document, l’emploi du masculin pour désigner des personnes n’a d’autres fins que celle d’alléger le texte. Relevant de la rédactrice en chef et travaillant dans une atmosphère collégiale avec un comité de rédaction, il s'agit d'un poste non rémunéré au sein de l'une des principales revues en sciences de l’information disponible en libre accès au Canada. La section « Features » de la revue Partnership est une chronique révisée par le rédacteur de la section. Son but est d'offrir aux auteurs un espace ouvert, inclusif et informel pour partager et échanger des idées, de l'information et des œuvres d'intérêt pour la communauté des bibliothèques et des sciences de l'information. « Features » accepte une variété de formats de publication, y compris des articles, des essais, des rapports, des profils, etc. La section « Features » est une nouvelle section de la revue et nous sommes à la recherche de quelqu'un avec qui a de l’initiative, qui est intéressé à faire évoluer et développer cette section et qui a des idées quant à son potentiel.

Responsabilités

• Solliciter des manuscrits sur des sujets d'intérêt pour la profession de bibliothécaire, y compris la recherche de contenu dans tous les secteurs de la bibliothéconomie.

• Gérer les soumissions à la section « Features » de la revue, y compris : évaluer les soumissions, prendre des décisions quant à la publication et communiquer avec les auteurs, les réviseurs de texte et de mise en page afin d'assurer la bonne gestion de chaque soumission.

• Fournir des conseils éditoriaux sur les soumissions, y compris l'évaluation de la lisibilité, de l'intérêt et du style de rédaction.

• Développer et entretenir des relations avec les auteurs et les lecteurs.

• Promouvoir la revue au besoin.

Exigences

• Connaissance des tendances et des enjeux actuels en bibliothéconomie et en sciences de l'information.

• Aptitude à réseauter et à développer des contacts dans la communauté des bibliothèques et des sciences de l'information

• Excellentes compétences en communication

• Une expérience préalable dans le domaine de l’édition et / ou de la rédaction est souhaitable

Avantages

• Ce poste est idéal pour quelqu'un qui est passionné par la profession et qui s'intéresse à développer et à trouver du contenu qui serait pertinent pour la communauté des bibliothèques et des sciences de l'information.

• Le comité de rédaction se rencontre annuellement à la Super Conference de l’Ontario Library Association. La participation est facultative, mais l’inscription au congrès pour tous les membres du comité de rédaction est gratuite, gracieuseté de l’Ontario Library Association.

Au sujet de la revue 

Partnership est la revue du réseau national canadien des associations des bibliothèques provinciales et territoriales. La revue favorise le partage d’idées concernant les bibliothèques, la bibliothéconomie et les sciences de l’information parmi les praticiens dans l’ensemble des secteurs des bibliothèques. C’est une revue en libre accès canadienne qui publie de la recherche évaluée par les pairs à double insu ainsi que des articles révisés par le comité de rédaction et des articles d’opinion.

Processus de demande et de sélection La date limite pour présenter une demande est le 15 juin 2018. Les lettres de demande indiquant l'intérêt et les qualifications, accompagnées d'un CV à jour, doivent être envoyées à :

Jessica Lange, rédactrice en chef Partnership : Revue canadienne de la pratique et de la recherche en bibliothéconomie et sciences de l’information

Courriel : partnershipjournal@gmail.com

Les demandes seront examinées par un comité composé de la rédactrice en chef et de membres du comité de rédaction.